Oruro / Uyuni - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Vera Develing - WaarBenJij.nu Oruro / Uyuni - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Vera Develing - WaarBenJij.nu

Oruro / Uyuni

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

28 November 2005 | Bolivia, Sucre

27 november
Met de bus vanaf La Paz naar het gat Oruro vertrokken. Het ziet er erg sip en grauw uit en we hopen hier snel weg te komen.

28 november
Als het zonnetje schijnt, is alles vrolijker en mooier. Zo ook Oruro. Nu de laatste dingetjes regelen voor we de trein pakken morgen. We hebben al de tickets gekocht. De meest luxe treinrit kost €10! Ipodje is opgeladen, strakjes uitrekenen hoeveel geld ik moet pinnen (in Uyuni is geen ATM) en ik moet nog doucheschuim kopen. Druk genoeg dus... En ja ik heb me eindelijk weer verenigd met Kim en Kyle!!

29 november
Geprobeerd een ticket van BA naar Ushuaia te kopen... ik was heeeeeeeeel dicht bij, maar helaas moet ik lijfelijk aanwezig zijn om het ticket te kunnen kopen, het gaat niet telefoon. Via Internet is het namelijk 3x zo duur! Helaas pindakaas, dan toch maar kijken wat er nog te fixen is in BA en anders mijn alternatieve route nemen. Ik hou je op de hoogte...
Bakkerijen, Internetcafe, ATM... en dan strakjes de trein uit dit gehucht naar Uyuni. Kyle is met de motor al onderweg gegaan. Die komen we dus later weer tegen. Kim heeft een treinticket naast mij geregeld. Dat wordt 7 uur lol!!
Na een kipsandwich, een fanta en een boek, komen we om een uurtje of 22:30 uur aan in Uyuni. We slapen in hotel Avenida en besluiten morgen een tour te boeken. Geen overhaaste beslissingen! Dus we gaan even een pizzaatje eten... 3 uur en heel wat frusties over de ober later, duiken we ons bedje in.

30 november
En tuurlijk lukt het een tour te boeken. Jhovanna, bedankt! Er wordt nog naar twee anderen gezocht om de auto te vullen. We hopen van harte dat het geen Israeli zijn, zeker niet nadat we landgenoten zijn tegengekomen die liefde willen inademen via wierrook. Liefde stinkt! Wij gaan ontbijten bij Minuteman Pizza (heerlijke pannenkoeken!), ruilen boeken, kopen snacks en stappen de jeep in... met twee Israeli! Gelukkig hebben ze genoeg zelfspot en zijn ze zich bewust van hun status.
De Salar de Uyuni zijn geweldig mooi! De springfotosessie is hilarisch! We zien een zouthotel, cactussen en crossen verder tot we een andere jeep met pech zien... Tip: help geen mensen in nood, je komt zelf in de problemen. Na kilo´s stenen sjouwen en hard duwen krijgen we de jeep uit de modder. Tijd om verder te gaan en te horen te krijgen dat we morgen flamingo´s zien!

1 december
FLAMINGO´S! Vera is blij! Ik heb nog een lichtelijk trauma aan de Galapagos overgehouden omdat het niet lukte een goede foto te nemen. Lang leve de camera van Puck en Maartje... mét zoom! Daarna nog een rood meer gezien, met nog meer flamingo´s, een steen in de vorm van een boom en een actieve vulkaan. Het autoraampje moet het te veel hebben gevonden... het spatte uit elkaar! Met tape (nog uit La Paz van de pakketjes versturen) en een lamadekentje wordt het afgeplakt. Fijn dat er westerse muziek uit onze gefabriekte constructie komt... In de avond sjithead gespeeld en een dierengeluidenspel gedaan... Wie maakt welk geluid??

2 december
Na een karig ontbijt, vertrekken we naar de geisers en vervolgens de hotsprings. Het liefst waren we hier de hele dag gebleven, maar onze lol wordt verstoord door de gids die verder wil. De bus naar Chili gaat om 10:30uur. Na nog een meer (dit keer groen) is het toch echt tijd de bus te pakken. Formaliteiten... en dan de grens over naar San Pedro de Atacama in Chili!

• 28 November 2005 - 21:10

Nance:

hey veertje!
    je hebt er maar druk mee!
    Hier gaat alles nog goed hoor, ons buufje heeft haar diploma gehaald voor spiritueel genezer, en in lunteren gaat het ook prima! Druk bezig met de sinterklaas voorbereidingen, maar dat kennen ze ongetwijfeld niet daar ;)

• 28 November 2005 - 22:09

Marian:

Hey hoi! emmy heeft een zus els. els heeft een buurvrouw irma. irma is een collega van mij en zij is naar de zoutvlakten geweest en vond dat heel byzonder. misschien is dit dan een zonnetje in de regen. goeie reis. is de trein ook luxe? liefs en zo!

• 29 November 2005 - 17:01

Vera:

hee meid! jee dat je over 9 weken al weer terug bent zeg! kan niet wachten je verhalen in levende lijfe te horen! veel plezier op de zoutvlaktes!

knuffel Gisella

• 29 November 2005 - 19:16

Kristel:

Hee Vera!

Zo te zien vermaak je je wel!!:) Over een paar weken ben je alweer terug in het nu besneeuwde Nederland!! Ben alweer benieuwd naar je volgende verhalen en foto's. Veel plezier nog daar!!

Kus Kristel

• 03 December 2005 - 09:16

Marian:

wat ben ik blij, dat je deze tour geweldig vond! maak bolivia weer iets aangenamer....

• 08 December 2005 - 19:34

Joke:

Dag Vera, wat een geweldige reis maak je. De foto's van Bolivia en Peru komen me bekend voor (van mijn eigen reis), maar de rest doet me beseffen dat er nog geweldig veel te zien is in Zuid-Amerika, nog afgezien van al je avontuurlijke verhalen. Geweldig!!! Je moeder (een oud-klasgenoot van me) heeft niets te veel gezegd!